* Situaţii asemănătoare se pot produce şi în zona cartierului Unirea, din oraşul Odobeşti * Preşedintele Consiliului Judeţean solicită Guvernului României să aloce, în regim de urgenţă, fondurile necesare finalizării modernizării DJ 205 D, dar şi a lucrărilor de regularizare şi calibrare a râului Zăbala *
Urmare a calamităţii produse duminică 15 aprilie 2012 pe drumul judeţean 205 D, facem următoarele precizări:
• DJ 205 D se află în proces de modernizare, în acest moment lucrările fiind realizate în procent de 37,6%.
• În data de 15 aprilie 2012, Preşedintele Consiliului Judeţean Vrancea, domnul Marian Oprişan, a dispus constituirea unei Comisii Operative care s-a deplasat în teren pentru a evalua situaţia.
• Evaluarea a arătat faptul că au fost înregistrate precipitaţii abundente în noaptea de 14-15 aprilie 2012 care au dus şi la topirea bruscă a zăpezii din zona montană, unde stratul de zăpadă măsura încă 50-80 centimetri.
• Torenţii formaţi au dus la creşterea nivelului râului Zăbala care şi-a schimbat cursul în zona localităţii Spulber.
• Schimbarea cursului râului Zăbala a dus la erodarea malului stâng, respectiv la distrugerea, pe o distanţă de 70 metri, a drumului judeţean 205 D.
• În urma evaluărilor s-a luat legătura cu societatea UMB Speditions Bacău pentru repararea, în regim de urgenţă, a porţiunii de drum calamitată.
• Lucrările de reabilitare a porţiunii de drum calamitată vor începe imediat ce nivelul râului Zăbala va scădea, pentru a se putea schimba cursul actual al apei.
• Urgenţele medicale din comunele Nereju şi Spulber se vor asigura prin intermediul drumului comunal de pe pârâul Ţipăului.
Drumul Judeţean 205 D se află în administrarea Consiliului Judeţean Vrancea şi se află în proces de reabilitare şi modernizare. Acest drum a fost distrus în totalitate de inundaţiile din 2005 când, practic, nu mai exista drum, iar circulaţia se făcea prin albia râului Zăbala. Imediat după inundaţii, Consiliul Judeţean Vrancea a reabilitat, pe porţiunile distruse, acest drum. Ulterior, a fost realizat studiul de fezabilitate şi proiectul tehnic privind reabilitarea şi modernizarea DJ 205 D. Documentaţia tehnică prevede refacerea fundaţiei drumului, reabilitarea completă a suprafeţei de rulare a DJ 205 D, realizarea lucrărilor de consolidare a malului, lucrări de protecţie a drumului prin realizarea de gabioane, alte lucări de reabilitare şi modernizare.
Lucrările de modernizare a DJ 205 D au început în anul 2008, când s-a reuşit refacerea fundaţiei drumului şi turnarea stratului de asfalt de egalizare pe 31 din cei 34 de kilometri ai drumului. Lucrările au totalizat 54,751 milioane lei şi au fost finanţate din fondurile proprii ale Consiliului Judeţean Vrancea. Aceste lucrări reprezintă 37,6% din totalul celor care se impun pentru reabilitarea şi modernizarea completă a DJ 205 D. În acest moment, pentru finalizarea investiţiei mai este nevoie de suma de 104,556 milioane lei, bani necesari pentru realizarea celor mai importante lucrări: respectiv sistematizarea cursului Zăbalei prin realizarea de gabioane de protecţie, realizarea lucrărilor de consolidare a malului drept, pentru realizarea rigolelor etc.
În 2009 lucrările au stagnat deoarece Guvernul României nu a alocat banii necesari pentru ca lucrările să poată continua, iar alocările bugetare au scăzut an de an. Spre exemplu, în 2012, Guvernul României a alocat doar 7 milioane lei judeţului Vrancea la capitolul drumuri judeţene şi comunale, în condiţiile în care Consiliul Judeţean administrează 753 kilometri de drum. Această sumă este cea mai mică din istoria post-decembristă.
Dorim să precizăm faptul că pentru continuarea şi protejarea lucrărilor executate pe DJ 205 D, Preşedintele Consiliului Judeţean Vrancea a solicitat sprijinul Guvernului României şi al instituţiilor guvernamentale. În mai 2009, Preşedintele Consiliului Judeţean Vrancea a semnalat Administraţiei Naţionale „Apele Române” riscul ca râul Zăbala să provoace viitoare calamităţi datorate faptului că „nivelul albiei este ridicat ca urmare a viiturilor înregistrate la inundaţiile din 2005”.
Totodată, parlamentarii de Vrancea Ciprian Nica şi Angel Tîlvăr l-au interpelat, în 2010, pe ministrul mediului, Laszlo Borbely în legătură cu planul de apărare împotriva inundaţiilor şi lucrările de regularizare a râurilor Zăbala şi Milcov.
În răspunsurile date, ministrul mediului nu face nici un fel de referire la astfel de lucrări pe Zăbala şi Milcov, iar în raportul de activitate al SGA, din 2009, se arată că: ”activitatea a fost una de criză în care au fost reparate şi văruite bornele de la barierele de trecere pe digurile de apărare de pe Siret”.
Din nefericire, iată că scenariul privind posibila calamitare a DJ 205 D ca urmare a lipsei lucrărilor de regularizare şi calibrare a râului Zăbala s-au confirmat.
Situaţii asemănătoare se pot produce şi în zona cartierului Unirea, din oraşul Odobeşti, ca urmare a faptului că nici aici nu se fac lucrări de regularizare a râului Milcov. În 2006, Primăria Odobeşti a făcut un studiu de fezabilitate privind îndiguirea oraşului pe care l-a înaintat Ministerului Mediului şi Pădurilor, pentru a obţine finanţarea necesară. Şi peste acest studiu s-a pus praful, chiar dacă, la orice oră, 140 de gospodării pot fi luate de viitură la fel cum poate fi luat de viitură şi DN 2 M, în zona staţiei de benzină Unirea.
Din păcate, Guvernul României nu a avut urechi să audă şi ochi să vadă care sunt nevoile vrâncenilor din zona de munte şi nu a făcut nimic pentru a proteja investiţia demarată de Consiliul Judeţean Vrancea pe DJ 205 D.
Lipsa implicării factorilor guvernamentali a dus la producerea acestei noi calamităţi pe DJ 205 D, pentru remedierea căreia se vor cheltui alţi bani.
Pe această cale, Preşedintele Consiliului Judeţean solicită primului ministru şi noului ministru al mediului şi pădurilor să nu mai trateze cu superficialitate necesităţile reale ale comunităţilor din judeţul Vrancea şi din România şi să aloce sumele de bani necesare reabilitării infrastructurii distrusă de inundaţiile din 2005-2006.
Preşedintele Consiliului Judeţean solicită Guvernului României să aloce, în regim de urgenţă, fondurile necesare finalizării modernizării DJ 205 D, dar şi a lucrărilor de regularizare şi calibrare a râului Zăbala.
Preşedintele Consiliului Judeţean Vrancea face această solicitare şi ca urmare a faptului că în Strategia Naţională de Management al Riscului la Inundaţii pe Termen Mediu şi Lung se arată că în România aproximativ 900.000 de cetăţeni trăiesc în zone de risc de inundaţii, iar peste 88.400 de case ar putea fi luate de ape în orice moment.