Mass-media trebuie să îşi asume din 2012 “o definire nouă a propriilor valori şi standarde, după ce, în ultimii doi ani, principala sa preocupare a fost supravieţuirea”, se spune în mesajul Clubului Român de Presă (CRP), cu ocazia Zilei Mondiale a Libertăţii Presei. “Criza economică a fost un examen dur, cu costuri mari, dar care a fost trecut de multe companii din industria mass-media şi de către mulţi jurnalişti. După acest examen, continuarea funcţionării mass-media în regim de avarie devine dăunătoare atât pentru integritatea valorilor profesiei noastre, cât şi pentru succesul mass-media ca afacere performantă”, se spune în mesajul CRP. CRP consideră că mass-media româneşti au nevoie de un “suflu nou”, care poate fi asigurat prin “managementul inspirat, motivarea jurnaliştilor talentaţi, politicile editoriale conectate cu agenda reală a publicului, respectarea fără rabat a regulilor autoreglementării”. Jurnaliştii, la rândul lor, “trebuie să conştientizeze” că profesia lor “are nevoie acută de recâştigarea respectului publicului şi de o relaţie corectă, echilibrată cu factorii de autoritate”, se remarcă în mesajul CRP. “Ziua Mondială a Libertăţii Presei este un bun prilej de reflecţie asupra felului în care jurnaliştii îşi folosesc libertatea, statutul, credibilitatea şi cum acestea pot fi afectate prin implicarea în cauze de felul celor politice, faţă de care ar trebui să păstreze o necesară distanţă”, se mai spune în mesajul Clubului Român de Presă.
De Ziua Mondială a Libertăţii Presei, Clubul Român de Presă face un apel la “solidaritate în interiorul profesiei, pentru promovarea eficientă a cauzelor bune ale mass-media, în scopul redefinirii şi consolidării statutului jurnalistului în societate”. Ziua Mondială a Libertăţii Presei – 3 mai – a fost instituită printr-o decizie din 1993 a Adunării Generale a Organizaţiei Naţiunilor Unite.